Livestriimaus
Striimaus tietokoneella


Edistyneimmillään striimaamiseen otetaan mukaan tietokone ja siinä ole striimausohjelmisto. Käytössä on siis videokamera (tai useita), kaappauskortti ja tietokone. Kuvanlaatu on samaa kuin videokameralla ja encoderilla. Tietokoneella käytettävä striimausohjelmisto vain tuo hurjasti lisäominaisuuksia striimaamiseen. Urheilun osalta merkittävintä on, lähetykseen voi lisätä grafiikoita (kello, tulostaulu, kokoonpanoy ym.), käyttää useampaa kameraa ja näyttää uusintoja tai hidastuksai. Käytössä on edelleen  RTMP-protokolla. Sen tarvitsemat asetukset vain tehdään tietokoneen striimausohjelmassa.

RTMP-protolla


Real-Time Messaging Protocol on Adoben omistama Flashpohjainen suoratoistoprotokolla, joka on julkistettu avoimeen käyttöön. Sitä voidaan käyttää reaaliaikaiseen suoratoistonesittämiseen verkossa. Se mitä striimaajan tarvitsee protokollasta ymmärtää on se, että se mahdollistaa striimaamisen esim. youtubeen striimaajan tilille. Striimaajan pitää tietää youtuben RTMP-palvelimen osoite (rtmp://a.rtmp.youtube.com/live2) ja yksilöllinen striimausavain (esim. 6bxy-xxxx-qsxw-xv8s-bxu8).

Striimatessa tarvitaan tietysti myös nettiyhteys. Tietokone mahdollistaa tarvittaessa myös useamman nettiyhteyden yhdistämisen, jos alueella on huono kenttä. Tämä on Suomessa useinmiten tarpeetonta, sillä operaattorien verkkojen kattavuus on täällä hyvä ja jos oikeasti ollaan katvealueella, niin useammallakaan yhteydellä tuskin saadaan riittävästi kaistaa aikaiseksi.

Ohjelmistot


Tietokoneille on saatavissa useita maksullisia striimausohjelmistoja (esim. Wirecast, Xsplit ja Vmix). Maksuttomilla avoimen lähdekoodin ohjelmistoilla pääsee kuitenkin ihan yhtä hyvään tulokseen. Näitä ovat OBS studio ja siitä versioitu Sreamlabs OBS. Kummalla tahansa saa laadukkaan lähetyksen aikaiseksi, kun viitsii opetella niiden käytön. Molempiin on netti täynnä erilaisia opetusvideoita ja artikkeleita ja niihin kannattaa tutustua, jos haluaa opetella striimaamisen näillä ohjelmistoilla. Tässä vaiheessa ollaan yleensä jo ajauduttu aika syvälle "harrastuksessa". Jos tavoite on vain saada pelit näkymään junnujen vanhemmille, kannattaa aloittaa mobiilistriimaamisella.

Esimerkkiklippi Double click here.
Network bonding

Mobiiliverkon välityksellä striimaamisessa on aina pieni riski siitä, että yhteyden nopeus vaihtelee striimin aikana. Jos se putoaa liian alhaiseksi suhteessa striimin vaatimaan määrään, tulee striimiin häiriöitä ja pahimmillaan striimi katkeaa kokonaan. Tähän ongelmaan on kehitetty erilaisia laitteita japalveluja joiden avulla useampi mobiiliyhteys yhdistetään ja nin striimille saadaan enemmn kaistaa ja vikasietoisuutta.  Yllä on kaksi testaustulosta. Vasemmalla testi on tehty tietokoneella, jossa oli käytössä yksi 4G-yhteys. Oikealla taas samassa paikassa ja heti perään tehty mittaus samalla tietokoneella, jossa on nyt käytössä kolme 4G-yhteyttä. Tässä paikassa tuolla nopeuden kasvulla ei siis ole merkitystä, jos striimaus tehdää 7,5Mbps bitratella. Hyöty tulee siitä, että striimi lähetetään kaikkien kolmen yhteyden kautta ja siten häiriöitä ei tule vaikka yksi mobiiliyhteys hetkellisesti tippuisi pieneksi tai vaikka katkeaisi kokonaan.